Styl na miarę: "Znajdź swój sposób na efektywną naukę!"

 

Bez nazwy.png

W klasie 6a w ramach zajęć z pedagogiem zostało przeprowadzone badanie mające na celu określenie stylu uczenia się każdego ucznia. Mając świadomość preferowanego stylu, możemy tak organizować środowisko nauki i metody pracy, by uczyć się szybko i efektywnie.

Styl uczenia wpływa nie tylko na naukę szkolną, ale zdobywanie wiedzy i doświadczenia we wszystkich dziedzinach życia, w każdej sytuacji.

W naszym badaniu skupiliśmy się na stylach uczenia: wzrokowym, słuchowym, ruchowym/czuciowym. Wyniki testów, tj. informacja o preferowanym przez dziecko stylu uczenia, znajdują się u pedagoga szkolnego.

W czasie zajęć skupiliśmy się też na pracy mózgu i poruszyliśmy kluczowe tematy dotyczące zapamiętywania.

Poniżej zamieszczone są opisy poszczególnych stylów oraz wskazówki do skutecznej pracy.
W wielu przypadkach wynik badania ujawnia więcej niż jeden styl, w nielicznych przypadkach wszystkie badane style.
W takiej sytuacji mówimy o stylu mieszanym – odbiór informacji powinien odbywać się na 2 lub więcej kanałach jednocześnie.

WZROKOWCY

•   szybko przyswajają informacje wizualne
•   lubią porządek
•   wolą czytać instrukcję
•   robią plan i stosują się do niego
•   informacje układają systematycznie
•   lubią wykresy, tabele i materiały drukowane takie jak książki i czasopisma
•   preferują wykresy, tabele, mapy myśli
•   utrzymują kontakt wzrokowy z rozmówcą
•   mogą uczyć się, słuchając muzyki instrumentalnej

Najchętniej uczą się poprzez :

•   patrzenie
•   obserwowanie
•   czytanie
•   demonstracje


Podczas nauki pamiętaj…
– stwórz materiał graficzny tego co się uczysz

– sporządzaj mapy myśli 

– wyobrażaj sobie dany problem i sposób jego rozwiązania

– rób notatki, używaj cienkopisów, mazaków, zakreślaczy

 

SŁUCHOWCY

•   zwracają uwagę na to, jak kto mówi
•   są znakomitymi rozmówcami
•   ćwiczą dużo razy, by się potem nie pomylić
•   w czasie uczenia się nie mogą słuchać muzyki (choć bardzo ją lubią)
•   bywają duszą towarzystwa
•   nie cierpią ciszy
•   są wrażliwi na dźwięki
•   najlepiej relaksują się słuchając dźwięków przyrody
•   muszą dobrze słyszeć rozmówcę
•   kojarzą nowe informacje z rytmem, muzyką, rymem, rymowanką
•   potrzebują opowiedzieć komuś o tym, czego się nauczyli
•   są spokojnymi i pogodnymi ludźmi, lubią muzykę
•   nie cierpią ciszy, gdy ona nastąpi zaczynają pukać, stukać, nucić

Najchętniej uczą się poprzez :

•   aktywne i uważne przysłuchiwanie się
•   słuchanie siebie lub innych
•   słuchanie nagrań

Podczas nauki pamiętaj…
–  twórz mapy myśli i na głos omawiaj jej elementy

– czytaj tekst na głos

– dyskutuj z kimś o danym problemie, wytłumacz go i pozwól sobie go wytłumaczyć

– ucz się w ciszy, muzyka czy inne hałasy mogą nadmiernie koncentrować Twoją uwagę

 

RUCHOWCY / CZUCIOWCY

•   poprzez pisanie lepiej zapamiętują nowy materiał
•   słuchając ulubionej muzyki lepiej myślą i zapamiętują
•   zwykle zapisują to, co widzą i słyszą
•   doskonale odczytują emocje
•   czytając powinni poczuć to, co czują i przeżywają postacie
•   robią się niespokojni, gdy muszą przebywać jakiś czas w bezruchu
•   lubią rozmawiać w czasie ćwiczeń lub pracy
•   potrafią uczyć się przy muzyce jak i w ciszy
•   znakomicie pomagają im gry edukacyjne, odgrywanie ról i współzawodnictwo
•   lubią pisać na tablicy lub na dużych planszach
•   uczą się wykonując rysunki i szkice
•   wykorzystują wyobraźnie i intuicję
•   podczas czytania robią notatki kolorowymi pisakami
•   uczą się rysując, szkicując, modelując lub rzeźbiąc i wykonując diagramy
•   mapy z wieloma ilustracjami pomagają im w zapoznaniu się z nowym materiałem
•   przed rozpoczęciem nauki powinni przejrzeć cały rozdział, wykresy i ilustracje
•   gdy się uczą otoczenie powinno pozostać nieruchome, bo ich to rozprasza
•   mogą pracować w ciszy jak i przy muzyce
•   często zajmują się kilkoma projektami naraz
•   aby lepiej się uczyć muszą utrzymywać swoje ciało w ruchu

Najchętniej uczą się poprzez :
•   dotknięcie czegoś poprzez ręce, palce i skórę
•   coś związanego z emocjami
•   wykonywanie danej czynności
•   zaangażowanie
•   doświadczenia i eksperymenty


Podczas nauki pamiętaj…
– sporządzaj plan pracy 

– odgrywaj scenki

– twórz wizualizację tego, co się uczysz

– podczas nauki spaceruj, idź do parku, buduj skojarzenia

style.jpeg

 



 

Data publikacji: 29-11-2024 12:12 Data modyfikacji: 29-11-2024 12:27

Na skróty