Styl na miarę: "Znajdź swój sposób na efektywną naukę!"
W klasie 6a w ramach zajęć z pedagogiem zostało przeprowadzone badanie mające na celu określenie stylu uczenia się każdego ucznia. Mając świadomość preferowanego stylu, możemy tak organizować środowisko nauki i metody pracy, by uczyć się szybko i efektywnie.
Styl uczenia wpływa nie tylko na naukę szkolną, ale zdobywanie wiedzy i doświadczenia we wszystkich dziedzinach życia, w każdej sytuacji.
W naszym badaniu skupiliśmy się na stylach uczenia: wzrokowym, słuchowym, ruchowym/czuciowym. Wyniki testów, tj. informacja o preferowanym przez dziecko stylu uczenia, znajdują się u pedagoga szkolnego.
W czasie zajęć skupiliśmy się też na pracy mózgu i poruszyliśmy kluczowe tematy dotyczące zapamiętywania.
Poniżej zamieszczone są opisy poszczególnych stylów oraz wskazówki do skutecznej pracy.
W wielu przypadkach wynik badania ujawnia więcej niż jeden styl, w nielicznych przypadkach wszystkie badane style.
W takiej sytuacji mówimy o stylu mieszanym – odbiór informacji powinien odbywać się na 2 lub więcej kanałach jednocześnie.
WZROKOWCY
• szybko przyswajają informacje wizualne
• lubią porządek
• wolą czytać instrukcję
• robią plan i stosują się do niego
• informacje układają systematycznie
• lubią wykresy, tabele i materiały drukowane takie jak książki i czasopisma
• preferują wykresy, tabele, mapy myśli
• utrzymują kontakt wzrokowy z rozmówcą
• mogą uczyć się, słuchając muzyki instrumentalnej
Najchętniej uczą się poprzez :
• patrzenie
• obserwowanie
• czytanie
• demonstracje
Podczas nauki pamiętaj…
– stwórz materiał graficzny tego co się uczysz
– sporządzaj mapy myśli
– wyobrażaj sobie dany problem i sposób jego rozwiązania
– rób notatki, używaj cienkopisów, mazaków, zakreślaczy
SŁUCHOWCY
• zwracają uwagę na to, jak kto mówi
• są znakomitymi rozmówcami
• ćwiczą dużo razy, by się potem nie pomylić
• w czasie uczenia się nie mogą słuchać muzyki (choć bardzo ją lubią)
• bywają duszą towarzystwa
• nie cierpią ciszy
• są wrażliwi na dźwięki
• najlepiej relaksują się słuchając dźwięków przyrody
• muszą dobrze słyszeć rozmówcę
• kojarzą nowe informacje z rytmem, muzyką, rymem, rymowanką
• potrzebują opowiedzieć komuś o tym, czego się nauczyli
• są spokojnymi i pogodnymi ludźmi, lubią muzykę
• nie cierpią ciszy, gdy ona nastąpi zaczynają pukać, stukać, nucić
Najchętniej uczą się poprzez :
• aktywne i uważne przysłuchiwanie się
• słuchanie siebie lub innych
• słuchanie nagrań
Podczas nauki pamiętaj…
– twórz mapy myśli i na głos omawiaj jej elementy
– czytaj tekst na głos
– dyskutuj z kimś o danym problemie, wytłumacz go i pozwól sobie go wytłumaczyć
– ucz się w ciszy, muzyka czy inne hałasy mogą nadmiernie koncentrować Twoją uwagę
RUCHOWCY / CZUCIOWCY
• poprzez pisanie lepiej zapamiętują nowy materiał
• słuchając ulubionej muzyki lepiej myślą i zapamiętują
• zwykle zapisują to, co widzą i słyszą
• doskonale odczytują emocje
• czytając powinni poczuć to, co czują i przeżywają postacie
• robią się niespokojni, gdy muszą przebywać jakiś czas w bezruchu
• lubią rozmawiać w czasie ćwiczeń lub pracy
• potrafią uczyć się przy muzyce jak i w ciszy
• znakomicie pomagają im gry edukacyjne, odgrywanie ról i współzawodnictwo
• lubią pisać na tablicy lub na dużych planszach
• uczą się wykonując rysunki i szkice
• wykorzystują wyobraźnie i intuicję
• podczas czytania robią notatki kolorowymi pisakami
• uczą się rysując, szkicując, modelując lub rzeźbiąc i wykonując diagramy
• mapy z wieloma ilustracjami pomagają im w zapoznaniu się z nowym materiałem
• przed rozpoczęciem nauki powinni przejrzeć cały rozdział, wykresy i ilustracje
• gdy się uczą otoczenie powinno pozostać nieruchome, bo ich to rozprasza
• mogą pracować w ciszy jak i przy muzyce
• często zajmują się kilkoma projektami naraz
• aby lepiej się uczyć muszą utrzymywać swoje ciało w ruchu
Najchętniej uczą się poprzez :
• dotknięcie czegoś poprzez ręce, palce i skórę
• coś związanego z emocjami
• wykonywanie danej czynności
• zaangażowanie
• doświadczenia i eksperymenty
Podczas nauki pamiętaj…
– sporządzaj plan pracy
– odgrywaj scenki
– twórz wizualizację tego, co się uczysz
– podczas nauki spaceruj, idź do parku, buduj skojarzenia